Instruktioner för att komma igång

Välkommen till vår nya hemsida! Mycket är nytt bakom kulisserna, men utseendet är väldigt likt den gamla, du hittar sidor på samma plats som förut i menyn till vänster eller i kalendern (ligger numera alltid synlig i menyn).

Det som är helt nytt är sättet att anmäla sig till och betala för evenemang. Numera kommer detta att ske genom biljettköp, då man vid samma tillfälle anmäler sig och betalar för en startplats på ett banmöte eller plats på ett annat evenemang.

Nedan följer några instruktioner för hur du kommer igång.

Byt lösenord på ditt konto (gäller alla)

Vi har skapat ett konto på hemsidan för samtliga medlemmar som har en epostadress i vårt medlemsregister. Det första ni behöver göra är att återställa lösenordet på ert konto för att kunna logga in.

  • Gå till menyn Mina sidor och tryck på länken Glömt lösenordet längst ner under Logga in.
  • Ange den epostadress du registrerat i vårt medlemsregister, klicka i rutan för att bevisa att du inte är en robot, och tryck sedan på knappen Återställ lösenord.
  • Om du angivit korrekt epostadress som är registrerat i vårt medlemsregister, kommer du att få ett e-postmeddelande med en länk att återställa ditt lösenord. Stäng webbläsaren. Om du inte får/kan byta lösenordet, kontakta webmaster@svkg.se för vidare hjälp med inloggningen.
  • Gå till din epost och öppna meddelandet du fått för lösenordsåterställning (det kan ta några minuter innan du får det). Klicka på länken i meddelandet.
  • Om du inte får e-postmeddelandet inom några minuter beror detta oftast på att det hamnat i din skräpkorg. Kontrollera först att meddelandet inte hamnat där. Om detta är fallet bör du lägga till kontakten ”webbutik@svkg.se” i din kontaktlista för att e-post från hemsidan ska hamna i din vanliga inkorg.
  • Du kommer nu tillbaka till hemsidan. Ange ett nytt lösenord. Lösenordet måste vara tillräckligt säkert (minst 7 tecken med både små/stora bokstäver, numeriska och specialtecken) för att det ska accepteras. Medan du skriver ditt lösenord visas hur säkert det är (med nivåerna mycket svagt, svagt, medium och starkt) enligt speciella regler. Ditt lösenord måste vara åtminstone på nivå medium. Tryck sedan på knappen Spara.
  • När du återställt ditt lösenord kan du logga in genom att trycka på knappen Logga in längst upp eller genom menyn Mina sidor. Logga in med din epostadress och ditt nya lösenord.
  • Du kan nu anmälan dig och boka biljetter till klubbevenemang.

Anmälan till ett banmöte (eller annat evenemang med avgift)

  • Gå till evenemangets sida.
  • Välj ut en biljett för ett körpass genom att ange antal i rutan (där står ”0” från början).
  • Fyll i uppgifter för varje deltagare.
  • Tryck därefter på knappen Lägg i varukorg.
  • Du kan gå till andra evenemang och lägga in fler biljetter i varukorgen innan du fortsätter till kassan (nästa steg).
  • När du är klar trycker du på knappen Fortsätt till kassan. Kontrollera att alla uppgifter stämmer i formuläret.
  • Läs igenom köpvillkoren (öppnas i nytt fönster, stäng det när du är klar för att komma tillbaka) och kryssa för att du godkänt dem.
  • Betalsättet DIBS är förvalt och enda val för betalning i dagsläget. Tryck på knappen Slutför köp.
  • Följ instruktionerna i dialogen för att välja korttyp (Mastercard eller VISA) och ange dina kortuppgifter. Eventuellt visas även dialog för bank-ID beroende på typ av betalkort. När du är klar och betalningen utförts korrekt kommer du tillbaka till hemsidan som nu visar en beställningsbekräftelse (skickas även ut via epost till dig).
  • När beställningen är färdigbehandlad (vilket kan dröja någon dag beroende på när din betalning kommit oss tillhanda) skickas dina biljetter till din epostadress. Detta är bekräftelsen på att du fått plats på evenemanget.

Anmälan till evenemang (utan avgift eller där betalning görs på plats)

  • Gå till evenemangets sida.
  • Ange antal att anmäla i rutan (där står ”0” från början).
  • Ange uppgifter om varje deltagare i fälten som visas.
  • Kontrollera att rätt uppgifter står i fälten för Skicka bekräftelse av anmälan (dit du vill att bekräftelsen skall skickas, normalt är det till dig som anmäler deltagarna).
  • Tryck därefter på knappen Skicka anmälan. En bekräftelse på att vi tagit emot anmälan visas på skärmen och skickas som epost till adressen du angivit.

Bra att veta

  • Som ny medlem betalar du för ditt medlemskap, därefter måste du bli godkänd av medlemsansvarig innan du kan boka biljetter eller anmäla dig till klubbevenemang. Om du inte är godkänd medlem ännu, visas länken Logga in som medlem vid anmälningar/biljettbokning. Du måste då vänta tills du blir godkänd medlem, vilket normalt tar någon bankdag efter att du betalt din medlemsavgift.
  • Under Mina sidor kan du se historik över dina beställningar.
  • På evenemangssidan kommer du att visas i listan över deltagare med ditt namn och bil. Du kan välja att dölja ditt namn i deltagarlistan när du beställer biljetter.
  • På evenemangssidan, strax under listan av alla anmälda deltagare, visas antal biljetter du själv köpt till evenemanget. Här kan du även klicka på länken Visa dina biljetter för att se detaljer för dina biljetter och även redigera dem om du skulle behöva det.
  • På varje evenemangssida finns två knappar, + Google-kalender och + ICAL-export som du kan använda för att exportera en händelse till din egna kalender.
  • I deltagarlistan visas din avatar, som du kan skapa på gravatar.com.
  • Kalendern kan presenteras som en månadskalender (evenemang placerade i dagsrutor), en lista på evenemang för en valbar period eller som en karta med evenemangen utplacerade på de platser där de kommer att genomföras.