SVKG Virtuell Racing Cup

SVKG Virtuell Racing Cup är en tävlingsserie som hålls under vintersäsongen, där vi kör digitala bilar på digitala banor.

SVKG Virtuell Racing Cup består av 3 sprintar under vintersäsongen 2018/2019 med början 11:e december 2018 i Smedjan samtidigt som Glöggmuffen. Vid varje sprint får deltagarna poäng efter bästa varvtid och poängställningen efter avslutad säsong avgör vinnaren i serien. Alla resultat redovisas här på hemsidan.

Generella regler för deltagande

Alla medlemmar är välkomna att deltaga i serien. Vi har inga krav på racinglicens eller skyddsutrustning.

Klassindelning

Alla deltagare kör i samma klass, med undantag för barn (under 18 år) och de utan körkort (någonsin) som tävlar i en separat klass (”Barn”).

Utrustning

Racingstol för Vintermuffen Cup testas av konstruktören själv, Oscar Kärrqvist.

Vi kör i år med helt ny utrustning. Vi använder spelkonsolen PS4 Pro med racingstol, ratt med växelspak/paddlar och pedaler (Logitech G29 ratt med 3 pedaler, Logitech Driving Force Shifter) och VR-glasögon (Playstation VR), och spelet är Gran Turismo Sport på storbildsskärm. Spelaren kan alltså välja mellan att köra med eller utan VR-glasögon. Vid varje sprint väljer tävlingsledningen ut en bil och slumpmässigt en bana som alla deltagare kommer att köra vid det tillfället. Vi kör ett initialt träningsvarv och därefter minst 3 stintar (1 varv/stint) på tid (eller så många vi hinner).

Poängberäkning

Efter avslutad sprint kommer bästa varvtid för varje deltagare att avgöra slutställningen. Utdelade poäng i ordning är: 20, 18, 16, 14, 12, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 och 1 (för varje ytterligare deltagare).