SVKG Virtuell Racing Cup

SVKG Virtuell Racing Cup är en tävlingsserie som hålls under vintersäsongen, där vi kör digitala bilar på digitala banor.

SVKG Virtuell Racing Cup består av 3 sprintar under vintersäsongen med första sprinten i Smedjan samtidigt som Glöggmuffen. Vid varje sprint får deltagarna poäng efter bästa varvtid och poängställningen efter avslutad säsong avgör vinnaren i serien. Alla resultat redovisas här på hemsidan.

Generella regler för deltagande

Alla medlemmar är välkomna att deltaga i serien. Vi har inga krav på racinglicens eller skyddsutrustning.

Klassindelning

Alla deltagare kör i samma klass, med undantag för ungdomar under 18 år och de utan körkort (någonsin) som tävlar i en separat klass (”Ungdom”).

Utrustning

Racingstol för SVKG Virtuell Racing Cup testas av konstruktören själv, Oscar Kärrqvist.

Vi använder spelkonsolen PS4 Pro med racingstol, ratt med växelspak/paddlar och pedaler (Logitech G29 ratt med 3 pedaler, Logitech Driving Force Shifter) och VR-glasögon (Playstation VR), och spelet är Gran Turismo Sport på storbildsskärm. Spelaren kan alltså välja mellan att köra med eller utan VR-glasögon.

Upplägget för en sprint

Vid varje sprint väljer tävlingsledningen ut en bil och slumpmässigt en bana som alla deltagare kommer att köra vid det tillfället. Vi kör ett initialt träningsvarv och därefter minst 3 stintar (1 varv/stint) på tid, därefter så många stintar vi hinner.

Poängberäkning

Efter avslutad sprint kommer bästa varvtid för varje deltagare att avgöra slutställningen. Utdelade poäng i ordning är: 20, 18, 16, 14, 12, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 och 1 (för varje ytterligare deltagare).